Alex Debon

Alex Debon patřil mezi nejzkušenější jezdce ve startovním poli, loni ukončil kariéru. Zůstal ale u fochu v týmu Aeroport de Castello. Debutoval v MS před dvanácti lety. Má na kontě kolem 130 velkých cen, ale ne vždy byl stálým jezdcem, což je trochu paradoxní. Mezi jeho nečekaná vítězství můžeme řadit i to v Brně, kde po strhující bitvě dvěstěpadesátek zvítězil v roce 2008. Přes své nesporné kvality se nikdy nedočkal postu jedničky u továrního týmu, což by mu zaručovalo atak mistrovského titulu. Není také bez zajímavosti, že byl ve své době týmovým kolegou našeho Radka Rouse.

Rodák z Vall d´Uixó, městečka nedaleko Valencie, měl k motocyklům blízko již od dětských let. Pod vlivem Javiera Debona, mistra Evropy, se připravoval na kariéru nejprve na silnějších strojích. Profesionálním jezdcem se stal v roce 1994 jako účastník španělského mistrovství. Pravidelně jezdil dvěstěpadesátky a nikdy na tuto třídu nezanevřel, což je v dnešní době v podstatě rarita. Až ve svých 22 letech si vyzkoušel první Grand Prix na neznámém okruhu Jarama u Madridu. Zde se svou Hondou do cíle nedojel. V roce 2000 se stal pravidelným účastníkem a hned napoprvé získal celkově velice slušné 15.místo. Přestup na soukromou Aprilii skončil docela dobře. Hlavně na sebe upozornil šestým místem na britském okruhu Donington. Je to velice dávno, vždyť tehdy ještě bojoval Jarda Huleš ve stopětadvacítkách na Italjetu…
V roce 2001 se mu podařil posun o čtyři místa dopředu. Tentokrát se mu dařilo na Sachsenringu, jinak zůstal v průměru. Výrazně na sebe strhl pozornost druhým kvalifikačním časem na domácí trati ve Valencii, podmínky v závodě ale nebyly ideální.
V roce 2002 se loučil s motocyklem Aprilia před přestupem k Hondě. Výrazněji se však neprosadil. V roce 2003 se úspěchu dočkal na australském Phillip Islandu, kde mimochodem naposledy exceloval Jarda Huleš.
Průnik do top ten se ještě v barvách týmu Wurth Troll neuskutečnil. Své umění na mokré vozovce a zvládnutí kontroly tohoto povrchu prokázal znovu o rok později na španělském okruhu Jerez, kde si dojel pro páté místo. Celkově dvanácté místo v roce 2004 opět nebylo zrovna úspěchem.
Stejně se mu vedlo i později. Honda týmu BQR nemohla stačit konkurenci (náš Rous by o tom mohl vyprávět), takže z toho bylo 12.místo se ziskem 67 bodů. Další šedivá sezóna 2005 zapříčinila vypadnutí ze seriálu MS. Na Debona se jaksi zapomnělo a tento Španěl tak musel vzít za vděk střídavými starty. Tento tah ovšem Alexovi vlastně v důsledku vyšel.
V roce 2006 mu neuškodilo, že byl stranou zájmu. Zajel totiž fantastické 4.místo v Assenu jako testovací jezdec v týmu, kde figuroval i nepřekonatelný Jorge Lorenzo. Kde se Alex objevil, tam naháněl stálým jezdcem docela strach. Celkově vydoloval z pouhých 5 startů – 50 bodů.
V roce 2007 zůstal opět trochu v nevděčné roli tzv. „divočáka“ v týmu Fortuna. Pouhé čtyři starty proměnil v jedno třetí místo ve Valencii, poprvé tak stanul na stupních vítězů. Tyto nečekané úspěchy spolu s tvrdou prací na vývoji motocyklu zanesly Debona zaslouženě do společnosti stálých jezdců.
V roce 2008 se pokoušel o své úspěchy v týmu Lotus. Podobně jako kdysi na Phillip Islandu vsadil ve francouzské GP na osychající trati na ty správné pneumatiky a bylo z toho vítězství, ve které už možná Alex nedoufal. Toho roku byl ještě účastníkem strhující bitvy v brněnském závodě, kde bojoval se Simoncellim a Bautistou o prvenství. Snad nejnapínavější závod dvěstěpadesátek v historii nového Masarykova okruhu skončil Alexovým triumfem, když si ho zajistil v poslední dvoj-zatáčce před cílem. Celkově z toho bylo lichotivé 4.místo za triem Simoncelli-Bautista-Kallio.
V roce 2009 se Debon prosadil pouze jednou na Sachsenringu, kde málem dokázal zvítězit. Simoncelli byl však proti. Aprilia týmu Blusens také neměla požadovanou rychlost, na rozdíl od továrního Mapfre nebo Pepe.
V roce 2010 odešel k týmu Aeroport de Castello se šasím FTR v Moto2. Byl to poslední závodnický rok jeho kariéry. Skončil šestnáctý se ziskem slušných 73 bodů. Hned na úvod dojel dokonce druhý za Tomizawou v Losailu, nakonec to byla jeho poslední bedna ve dlouhé kariéře. Loni působil už jako manažer u skotského jezdce Keva Coghlana v Moto2. Zůstal tak ve službách týmu Aeroport de Castello.
Datum narození: 01.03. 1976
Místo narození: Vall d´Uixó, Valencia
Výška: 169 cm
Váha: 63 kg

Kariéra v číslech:

2000 – mistrovství světa 250 ccm - 15. místo (33 bodů) Aprilia
2001 – mistrovství světa 250 ccm - 11.místo (60 bodů) Aprilia
2002 – mistrovství světa 250 ccm - 11.místo (72 bodů) Aprilia
2003 – mistrovství světa 250 ccm - 11.místo (81 bodů) Honda
2004 – mistrovství světa 250 ccm - 12.místo (82 bodů) Honda
2005 – mistrovství světa 250 ccm - 12.místo (67 bodů) Honda
2006 – mistrovství světa 250 ccm - 13.místo (50 bodů) Aprilia
2007 – mistrovství světa 250 ccm - 18.místo (27 bodů) Aprilia
2008 – mistrovství světa 250 ccm - 4.místo (176 bodů) Aprilia
2009 – mistrovství světa 250 ccm - 10.místo (101 bodů) Aprilia
2010 – mistrovství světa Moto2 - 16.místo (73 bodů) FTR

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006

Fotogalerie 2005

Fotogalerie 2004

Fotogalerie 2003

Fotogalerie 2002

Fotogalerie 2001

Fotogalerie 2000




TOPlist