Pol Espargaro

Tento mladý španělský jezdec patří už více než pět let do absolutní špičky MS. Přesto se ještě neradoval z titulu šampióna a tak trochu je ve stínu nedostižného a fenomenálního Marca Marqueze. To platilo zejména v letech 2010 a 2012, kdy se oba potkávali a soupeřili často o vítězství v závodech. Jejich cesty se ale rozejdou, Pol zůstává v Moto2 a bude jistě útočit na vysněný titul. Pro španělské příznivce byl měl být tím hlavním tahákem ve „dvojkách“.

Pol se narodil na předměstí Barcelony. Společně se starším bratrem Aleixem si na počátku kariéry vyzkoušeli minibikové závody a platili za velké talenty. Mladší Pol získal hned na počátku ocenění pro nejmladšího jezdce, kterému se kdy podařilo získat body v MS. Stalo se v roce 2006 v Katalánsku na motocyklu Derbi.
Následovalo toho roku ještě šest závodů. Bodoval z toho ve třech případech a dokonce ve Valencii způsobil senzaci. Jako patnáctiletý v týmu Campetella Junior dojel těsně za naším Peškem. Prvním kolem projel na druhém místě! To byl skutečně raketový nástup a angažmá na sebe nenechalo dlouho čekat.
V roce 2007 se upsal Aprilii a znovu u Campetelly. Ta nedisponovala tím nejkvalitnějším materiálem. Maximum zajel v Misanu a hned posléze v Estorilu, kde si dojel pro třetí místo. To přitom nechybělo mnoho a mohlo z toho být vítězství, protože ještě tři kola před koncem jezdil Espargaro první a udivoval svou dravou jízdou. Nakonec se musel sklonit před umem daleko zkušenějších jezdců a v podstatě dvou aspirantů na titul (duo Faubel-Talmácsi). Později ale přišly na řadu i pády a Espargaro se v celkové klasifikaci propadl na deváté místo.
V roce 2008 se vrátil k Derbi. Pokračoval jeho vstup mezi elitu ziskem dvou pole-position a tří stupňů vítězů. V Barceloně (bitva s DiMegliem) a Indianapolis získal dvě stříbra. Triumf mu stále unikal a navíc si přivodil zlomeninu klíční kosti. Pro rok 2009 už měl připravenou tovární špičkovou Derbi, s níž dvakrát zvítězil na oblíbených drahách v Indianapolis a Estorilu. Nebylo ovšem také pochyb, že na Asparovu Aprilii mu stále chyběly potřebné desetiny. To bylo očividné, protože převaha trojice Smith-Terol-Simon byla skutečně famózní. Tým Bancaja přišel o své výsadní postavení právě v závodech, kdy dominoval Espargaro a ojediněle také Iannone.
Odchodem Simona do „dvojek“ se částečně tato dominance zredukovala, ale stejně byl Espargaro i v roce 2010 silným konkurentem v poli. Daleko silnějším byl ovšem Marc Marquez v RedBullu se kterým se v prognózách příliš nepočítalo. Do posledního závodu ve Valencii už se soupeřilo jen mezi Terolem a Marquezem. Espargaro skončil celkově těsně třetí. Zvítězil třikrát, přičemž vstup do MS měl vůbec nejlepší ze všech. Po sedmém závodě MS v Katalánsku měl za sebou šňůru vyrovnaných výsledků. Závěr sezóny byl opravdu dramatický.
V roce 2011 se mu přechod do Moto2 nevydařil. Na více méně experimentálním šasí FTR, se kterým jezdil na solidní úrovni pouze on a Rabat s Corsim, neměl mnoho nadějí. Celkově to bylo rozporuplné období s druhým místem v Indianapolis a s katastrofální prostřední částí sezóny, kdy se hledalo správné nastavení. Pol se ve „dvojkách“ potkal se svým starším bratrem a skončil hned za ním v celkové klasifikaci jako třináctý. Aleix přitom v kariéře prošel odlišným vývojem a v prostřední třídě zakotvil po dvou neúspěšných letech v MotoGP. A jejich kariéry se najednou začaly proměňovat ve prospěch mladšího Pola.
To bylo markantní zejména v roce 2012. Zatímco se Aleix trápil v nejvyšší třídě, Pol živil dlouho naději na titul s Kalexem v Moto2. Stefan Bradl na motocyklu téže konstrukce vyhrál titul a ihned odešel k Cecchinellovi do nejvyšší třídy. Espargaro přišel k Ponsovi a nečekal se nějaký útok na nejvyšší příčky. Zvlášť když síla Kalexu měla být v rukách Kiefer Racing nebo ambiciózního MarcVDS. Pol se ale nezalekl konkurence ani prognóz a tým Pons 40 HP Tuenti ukázal sílu hned v úvodu v Kataru, kde dojel Pol třetí (kolega Rabat čtvrtý) s minimální ztrátou na favorizovaného Marqueze. V následujícím závodě už Espargaro zvítězil, dlouho však vedl Luthi. Stejný scénář se opakoval v Estorilu, jen s tím rozdílem, že Marquez už měl značnou převahu nad soupeři a dokázal toho snadno využít. V Británii částečně dohnal předešlé výpadky a srovnal se téměř bodově s Marquezem. Pak ovšem víceméně kraloval jezdec Repsolu a to i v případech, kdy to bylo velice těsné (viz.Brno, Motegi). Pol nevyužil šanci v deštivém Sepangu, kde Marquez nedokončil závod. Nepomohlo mu ani zdrcující vítězství v Austrálii. Právě zde přišel vlastně o titul. Pro rok 2013 má znovu nachystán podvozek Kalex a bude patřit po bok Rabata k největším španělským nadějím. Na závěrečném ceremoniálu ve Valencii dostal ještě v závěru předešlého roku ocenění Michael Metraux Trophy pro jezdce, který předváděl nejlepší výkony vzhledem ke stroji, věku a předchozím výsledkům v MS. Je to logické vyustění jeho snahy, kdy zejména v závěru roku jezdil ve vrcholné formě (čtyři pole-position v řadě, třikrát nejrychlejší kolo závodu a dvě vítězství).
Datum a místo narození: 10.06.1991
Místo narození: Granollers, Barcelona (Španělsko)
Výška: 173 cm
Váha: 60 kg

Kariéra v číslech:
2006 – mistrovství světa 125ccm - 20.místo (19 bodů) Derbi
2007 – mistrovství světa 125ccm - 9.místo (110 bodů) Aprilia
2008 – mistrovství světa 125ccm - 9.místo (124 bodů) Derbi
2009 – mistrovství světa 125ccm - 4.místo (174 bodů) Derbi
2010 – mistrovství světa 125ccm - 3.místo (281 bodů) Derbi
2011 – mistrovství světa Moto2 - 13.místo (75 bodů) FTR
2012 – mistrovství světa Moto2 - 2.místo (268 bodů) Kalex

Fotogalerie 2013

Fotogalerie 2012

Fotogalerie 2011

Fotogalerie 2010

Fotogalerie 2009

Fotogalerie 2008

Fotogalerie 2007

Fotogalerie 2006




TOPlist